Ubijanje od rada ili nerada: Lenjost na poslu
Da bi se uhvatili u koštac sa problemom traćenja vremena na poslu, prvo je važno razumeti dinamiku lenjosti, saznati kako i zašto ljudi u zalud troše vreme. Kako bi saznali više o tome na koji sve način ljudi traće vreme u kancelariji, organizovali smo malo anonimno istraživanje. Ono što smo otkrili, možda će vas šokirati, zato čitajte i učite.
Pogledajte oko sebe u kancelariji jednog tipičnog radnog dana: stručnjak za marketing glasno govori telefonom dok istovremeno nešto beleži u svom dnevniku rada, vođa projekta je zabio glavu u ogromnu fasciklu, menadžer prodaje intenzivno bulji u monitor svog kompjutera. Spolja, ovo je slika super-produktivnog radnog dana.
Ali ako zagrebemo površnu, otkrićemo da stručnjak za maketing razgovara sa prijateljicom o stvarima koje će kupiti u novootvorenom butiku, vođa projekta se udubio u erotski roman koji je zabio u fasciklu sa kompanijskim grbom, a menadžer prodaje pregleda na Internetu današnji repertoar bioskopa i pozorišta u gradu. Spolja svi izgledaju ekstremno zauzeti, a u suštini, niko prstom ne mrda.
Ovo vam se može učiniti kao nerešivi problem, ali, dragi menadžeri, još nije sve izgubljeno!
Kako ljudi traće vreme
Većina od 159 anketiranih: 96 žena, 60 muškaraca i tri osobe koje očigledno ne znaju razliku, izjavila je da voli svoj posao. Uprkos tome skoro polovina je priznala da redovno radi stvari kojima samo traći vreme. Ali, šta oni to stvarno rade?
Čitanje novina i vesti sa Interneta je na prvom mestu među našim ispitanika (trećina od njih provodi u tome dobar deo radnog dana). Na drugom mestu se guraju: pisanje dugih e-meil.ova prijateljima, pričanje telefonom, uopšten pregledanje Interneta uključujući posete pročaonicama, on-line kupovini i poseta sajtovima koji nemaju veze sa poslom.
Ostali popularni načini gubljenja vremena su sređivanje papira na stolu, tumaranje po kancelariji i ćaskanje sa kolegama. Neke osobe gledaju TV ili polako oštre olovke. Dvanaest procenata anketiranih priznalo je da su strasni pušači koji prave mnogo puš-pauza da bi izbegli rad. Preko deset procenata je reklo da se redovno „isključuju“ tokom rada i sanjare, a pet procenata efektivno zaspi pred kompjuterom!
Zbog čega ljudi traće vreme
Neki anketirani priznaju da, iako ne izbegavaju rad zato što mrze svoj posao, traće vreme jer nemaju dovoljno važnog posla da završe. Oni smatraju da su više nagrađeni za vreme koje provode sedeći u svojim stolicama nego za rezultate koje ostvaruju.
U nekim slučajevima, otvorena lenjost donosi i pozitivne rezultate. Iako je šest ljudi reklo da su bili otpušteni zbog lenjosti, drugih devet je reklo da su bili unapređeni na izazovnije položaje kada su otvoreno pokazali da se na trenutnom radnom mestu dosađuju. Možda je bolje pošteno reći da vam je dosadno nego potajno traćiti vredno kompanijsko vreme.
Gledamo vas!
Ukoliko je verovati odgovorima naših anketiranih, očigledno je da ostali troše mnogo svog vremena prateći i nadzirući one oko njih koji se prave da rade.
„Moje kolege se pretvaraju da rade tako što šetaju po banci noseći prazne potpisne mape i fascikle“, žali se jedna žena - menadžer. „Znam zaposlenu koji čitavog dana ništa ne radi osim što visi na mreži,“ protestuje sekretarica koja izgleda da je jedva dočekala da razotkrije svoju lenju koleginicu. „Kada dobije nešto da radi, onda namesti arogantnu facu da svima pokaže kako je ekstremno zauzeta i kako nema ni sekunda slobodno.“
Jedan poznavalac metoda gubljenja vremena je prijavio da kada njegove kolege počnu glasno da razgovaraju o važnom predstojećem sastanku, to ne znači ništa drugo nego šifriranu poruku za napuštanje radnog mesta i odlazak u kupovinu. A i što da ne? U periodu od 9 – 17 su manje gužve.
Ipak, jedan od najrasprostranjenijih, iritirajućih izgovora za lenjost u kancelariji je pušenje. Osobi koja puši je garantovano milion kratkih prekida tokom radnog dana. „Uvek me je dovodilo do ludila to što je pušačima zvanično odobreno da koriste mnogo kratkih pauza koje ubrzo postaju duge pauze“, požalila se jedna zaposlena. „Dešava se da nekada uđem u potpuno praznu kancelariju, jer su se svi nagurali u kuhinjicu. Ja sam zdravija, ređe idem na bolovanje i radim više od pušača. Interesuje me zbog čega im onda njihova loše navika omogućava više slobodnog vremena i češće pauze?“
Zauzeti, zauzeti, zautezi, ne radeći apsolutno ništa
Izgledati zauzeto može biti dobra maska za lenjost, a nekada se čak dešava da osobe koje traće vreme u stvari misle da rade nešto korisno. Zato je važno da ljudi razumeju razliku između kvalitetnog korišćenja vremena i gubljenja vremena.
Neki dobro koriste vreme „praznog hoda“ na poslu čitajući stručne članke sa Interneta ili razmišljajući na koji način da svoj posao učine efektivnijim. „Nekada se dogodi da sam jedan zadatak obavila a drugi još nije pristigao“, kaže žena ekonomista. „To mi daje vremena da pregledam informacije sa Interneta značajne za posao i da razmislim o načinima unapređenja rada. Pokušavam da ne gledam šta druge osone rade; postoji mnogo korisnijih stvari na koje mogu utrošiti svoje vreme.“
Neki iskreno veruju da su veoma, veoma zauzeti, dok u stvari samo traće vreme. „Ceo moj radni dan je natrpan obavezama, nemam ni trenutka za gubljenje;“ izjavio je direktor koji je takođe rekao da redovno pretražuje Internet, čita novine i čak popunjava ankete o lenjosti na poslu!
Ali kao i u ostalim stvarima, ključ kvalitetnog korišćenja vremena na poslu je zadovoljstvo radom, ukoliko svoj posao volite – ništa vas ne može sprečiti da radite. „Gubljenje vremena na poslu je prirodno ponašanje osoba koje svoj posao ne vole. Na sličan način tretiramo i naše supruge ili prijatelje do kojih nam više nije stalo: jednostavno ih izbegavamo,“ rekao je jedan službenik koji priznaje da zaista učiva u svom poslu.
Kreativnost kao oruđe lenjosti
Neki ljudi posvećuju ogromne količine kreativne energije na traćenje vremena. Na pitanje šta rade da bi izbegli posao, neki od odgovora su bili zaista maštoviti. Čuli smo, „Pišem duge poruke prijateljima,“ čak i „Špijuniram osoblje“ od direktora koji provodi i do četiri sata dnevno upravo to radeći!
Mnogi imaju neuobičajene metode gubljenja vremena uključujuću „ Pažljivo pregledam poslovnu dokumentaciju zatvorenih očiju“, što su reči starijeg službenika, ili čak spavanje krišom. „Na mom poslednjem radnom mestu, zaposleni bi se iskrali u magacin da dremnu. Sada je moja kancelarija suviše mala za tako nešto; nema više spavanja!“ izjavila je jedna žena, direktor.
Ljudima nikada ne manjkaju kreativne ideje kako da traće vreme. „Vraćajući se sa ručka, moj fotokopir i ja uvek izaberemo duži put natrag do kancelarije. Moj prijatelj uvek kaže, Čemu žurba, ovo je ra-a-adno vreme!“ izjavio je jedan menadžer.
A šta mislite da ovome dodelimo diplomu iz kreativnog gubljenja vremena? „Dobar način da se opustite je da organizujete istraživanje tržišta. Sve vam je na dohvat ruke: Internet, telefon, posete konkurenciji; ovo daje obilje izgovora da se iskradete sa posla“, predložila je žena, zamenik direktora.
Naterjate ih da rade!
Isto kao što zaposleni konstantno izmišljaju nove i jedinstvene načine gubljenja vremena, upravni tim mora biti podjednako kreativan da bi smislio načine „hvatanja“ lenjivaca i obezbedeio efikasan rad.
„Pokušavam da zaposlenima dodeljujem zanimljive zadatke i uvek sa njima diskutujem o projektima kako bi održala njihov nivo motivisanosti,“ rekla nam je žena, direktor jedne PR kompanije. „ Obraćam pažnju na količinu rada koju obavaljaju. Ne zvocam. I provodim dosta vremena posmatrajući iz prikrajka šta rade na internetu.“
„Zahtevam od mojih zaposlenih da naprave nedeljni plan rada sa detaljnim opisom dnevnog rasporeda“, prijavila je žena, zamenik direktora. „Ovo ih sprečava u traćenju vremena a meni pomaže da vidim jesu li radili ili džabalebarili.“
Zanimljivo je da neki menadžeri preporučuju da pustite zaposlene da idu kući kako bi izbegli lenjost. „Najgora stvar je ništa ne raditi dok se pretvaraš da si zauzet,“ izjavio je menadžer projekta. „Ako je posao završen, ljudi treba da idu kući. Bolje je imati motivisane zaposlene nego lenje ljude koji glume zauzetost.“
Ženska osoba, šef odeljenja se slaže. „Lenjost zaposlenih je rezultat lošeg rukovođenja. Ne postoji ništa dosadnije nego biti na poslu a nemati šta da radiš. Dužnost je menadžera da pametno raspodeli posao na zaposlene; to može smanjiti lenjost u kancelariji“.
Budite fleksibilni i pobedićete
U suštini, svaki je menadžer zainteresovan za rezultate, ali ne i za formu. „Svakome je potrebno da se s vremena na vreme odmori – i menadžeri i izvršioci – a lenjost je vrsta odmaranja,“ reše jedan direktor. „Ja odlično vidim ko u mom odeljenju radi a ko ne, iako svi oni bulje u kompjuterske monitore i izgledaju koncentrisano. Jedina važna stvar su rezultati rada. Izgleda da su zaposlnei u mnogim kompanijama toliko talentovani da mogu biti lenji i davati odlične radne rezultate u isto vreme. Još nešto – ljudi koji su zaista lenji uopšte i ne idu na posao – mrzi ih!“