Održavanje svih treninga je prilagođeno pravilima zaštite od Covid-19

Održavanje svih treninga je prilagođeno pravilima zaštite od Covid-19

Ako njima nije stalo, ne trošite svoje vreme uzalud

Ako njima nije stalo, ne trošite svoje vreme uzalud


stalo

„Ako njima nije stalo, ne trošite svoje vreme uzalud“, savet  je Maršala Goldsmita (Marshall Goldsmith)1,upućen nama koji pokušavamo da promenimo ljude koji ne mare, i zbog kojih završimo suočeni sa gomilom protraćenog vremena.

Evo njegove priče:

„Moja majka bila je učiteljica prvog razreda u Kentakiju.U njenom umu ja sam zauvek ostao prvačić, moj otac takođe, kao i svi naši rođaci. Mama je uvek ispravljala očevu gramatiku. Kad god bi napravio grešku,ona bi se strogo zagledala u njega preko ruba naočara kao da joj je učenik i rekla: 'Eh, Bile, Bile!'  Iz nekog razloga kupili smo papagaja. Kroz nekoliko meseci i on je po vazdan ponavljao: 'Eh, Bile, Bile!' Tako je moj jadni otac doživeo da ga prekoreva čak i ptica!

Jednog dana, kada je tati bilo već 80, mama je počela njenu milionitu lekciju iz gramatike. On ju je pogledao, nasmešio se, uzdahnuoi rekao svojim promuklim glasom: „Dušo, meni je 80-ta, mani se više toga!“

Da li vam moja mama liči na nekoga koga znate? Jeste li ikada pokušali da promenite nekog ko nije pokazao ni najmanji interes da se menja? Koliko ste bili uspešni u tom preobraćanju? Pretpostavljam, da niste. A koliko ste vremena protraćili? Naslućujem, opet, mnogo.

Postavio sam ovo pitanje stotinama ljudi. Ponekad je to bilo u poslovnom, a ponekad u privatnom kontekstu. Skoro uvek, dobijao sam iste odgovore: „Potrošio sam mnogo vremena, ne postižući ništa. Zapravo, uspeo sam samo u tome da isfrustriram sebe i iznerviram osobe koje sam želeo da promenim.“

Kod ovih stvari može vam se desiti da se žešće opečete,naročito kada je posao u pitanju. Kao executive coach, primenjujem jedinstven model poslovanja: ne naplaćujem svoj honorar ukoliko se klijent ne popravi. Taj stepen 'popravljanja' ne određujem ja niti osoba koju podučavam. O tome odlučuju ljudi koji rade sa njim ili njom, a koje smo ranije odredili.

Nikada neću zaboraviti prvi put kada nisam bio plaćen za svoje koučing usluge. Šta je bio najveći problem u tom slučaju? Moj ego. The Wall Street Jurnal tek što me je proglasio jednim od dvojice najboljih edukatora za rukovodioce. Moglo bi se reći da mi je to udarilo u glavu. Poverovao sam da sam toliko genijalan da zaista mogu da spašavam ljude. Umislio sam da će ljudi postajati bolji samo zbog mog prisustva.

Mog klijenta uopšte nije bilo briga. Njegov problem bio je odnošenje prema ljudima sa dužnim poštovanjem. Nije mario za ljude kojima je rukovodio, a još manje za mene i moju tek stečenu reputaciju. Kada sam ga pitao zbog čega njegovi službenici osećaju da ih ne poštuje, prasnuo je: „Zato što su svi budale!“  Takav komentar trebao je da mi bude signal upozorenja. Trebalo je da se zahvalim i odem. Ali, ne! Verovao sam da sam jedan od najboljih konsultanata na svetu, sećate se? Na moju nesreću, pokazalo se upravo suprotno– da sam bio jedan od najglupljih.

Dok sam radio sa ovim bezosećajnim klijentom, počeo samda osećam kako besciljno udaram glavom o zid. Nakon 18 meseci mučenja, presekao sam celu stvar i priznao poraz. Iz ovoga sam naučio tri vrlo važne stvari:

  1. Nema načina na koji bih naterao nekog da se promeni, ukoliko on sam to ne želi.
  2. „Veliki ego“ i „garantovano vraćam novac“ stvari su koje nikako ne treba mešati.
  3. Kao čarolijom, pretvorio sam se u moju majku.

Za vas imam podjednako tešku vest: Ni vi ne možete nekoga da naterate da se promeni.

Kao kouč, naučio sam da treba i mogu da radim samo sa posvećenim rukovodiocima, rešenim na lično usavršavanje – velikim ljudima koji žele da postanu još uspešniji. Radim sa ljudima kojima je stalo. Pomažem rukovodiocima da promene samo ono što su sami izabrali da se promene. Na kraju krajeva, to je jedino što i mogu da uradim.

Ako ste menadžer, potrebno je da kvalifikujete ljude kojima ste kouč na isti način kao što ja kvalifikujem svoje klijente. Vaše vreme je veoma ograničeno. I sada ste verovatno preokupirani poslom.Investirajte vaše dragoceno vreme samo u ono što će uroditi plodom. Vreme koje traćite u pokušajima da pomognete ljudima kojima do toga nije stalo je vreme ukradeno od onih kojima jeste.

Znam da zvuči grubo, ali u suštini, nemate izbora. Šta možete da uradite sa osobom koju nije briga? Znati kada treba da odustanete, što sam ja naposletku učinio sa mojim klijentom, verovatno je najteži aspekt koučinga. Međutim, kad shvatite da vaša poruka ne dopire tamo gde treba,preostaje vam samo jedno.“  

MaršalGoldsmit (Marshall Goldsmith) svetski je poznat stručnjak koji pomaže uspešnim liderima da postignu pozitivne, merljive promene; ko-autor je 18 knjiga, među kojima je najpoznatija „Ljudski resursi u XXI veku“. Njegova imejl adresa je: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli..

Save

Save

Save

Save

Štampa