Bolja prezentacija znači bolju zaradu!
Da li ste u stanju da se pokažete tu, na licu mesta, kada ste pod pritiskom? Vaša prilika da prodate vaš proizvod ili usluge vrhunskom klijentu se može ukazati onda kada kada je najmanje očekujete. Nekom mom poznaniku se to upravo i dogodilo. Direktor HR-a jedne velike firme ga je posle ručka vozio ka kancelariji, kada mu je saopštio:“U poseti nam je Predsednik korporacije za prodaju. Hajde do nas. Mislim da je dobro da se sa njim vidiš!“ Moj poznanik, iznenađen i zatečen, duboko udahnu vazduh i - upita gde su toaleti.
Nije bio spreman za ovakav sastanak i srce mu je ubrzano lupalo. Setio se katastrofalne prezentacije kojoj je nedavno prisustvovao i tokom koje je prezenter zamuckivao i stalno zastajkivao. Nikako nije želeo da se i sam predstavi kao nesiguran i konfuzan. Zbog toga se pribrao i podsetio nekih oprobanih strategija:
Unapred saznajte očekivanja publike. Pitajte koliko dugo treba da traje vaša prezentacija i šta je to što direktori i ostala publika žele da saznaju. Pre nego počnete, ljubazno zamolite da se sva elektronska sredstva isključe.
Fokusirajte vašu poruku. Izaberite dve ili tri ključne stvari koje najbolje odražavaju pravu vrednost i poruku vaše prezentacije. Vaš izbor će zavisiti od onoga što direktori žele da čuju i od odobrene dužine prezentacije.
Budite realni. Ljudi će imati više poverenja u vas ukoliko ustanove da se pred njima nalazi ista osoba nezavisno do toga da im se obraćate pred publikom ili u manjim grupama ili jedna na jedan. Niko generalno ne voli da sluša prezentere koji se pretvaraju da su neko drugi. Ako ne znate odgovore na neka pitanja, otvoreno recite da ćete ih potražiti što pre i dati ih odgovarajućoj osobi.
Radi se o NJIMA. Preskočite istorijat vaše kompanije i obajšnjenja zbog čega ste bolji od konkurencije. Obzirom da se predstavljate direktoru, on vas je na neki način već prihvatio. Propagirajte vašu vrednost pokazujući mu da vi i vaše usluge dajte rešenja za probleme koje ima njegova kompanija.
Predvidite pitanja. Pripremite rezervni plan. Ako su vašu organizaciju ocrneli u poslednjim Vestima, odmah dajte komentar. Ovo direktoru omogućava da to pitanje skine sa dnevnog reda i koncentriše se na prezentaciju. Kao dodatak ovome, uvek imajte pri ruci dosije sa isečcima iz novina u kojima se pozitivno ocenjuje vaš rad (rad vaše kompanije) ili usluga, citiraju reči zadovoljnih klijenata i sličan „pozitivan“ materijal. Time pokazujete direktoru i publici da ste se pripremili i da ste razmišljali o njihovim potencijalnim pitanjima.
Raščistite put. Postarajte se da između vas i publike ne postoje fizičke barijere. Sklonite podijum, stolice i ostali nered koji može da blokira komunikaciju. Vaš je cilj da direktorova pažnja bude usmerena na vas. Približite se publici.
Ne zaboravite na osmeh. Osmehom prirodno privlačite publiku sebi i svom položaju. Osmeh odaje utisak topline i razumevanja. Neki prezenteri se toliko trude da pravilno prenesu željenu poruku, da im je lice u grču ili potpuno bez izraza.
Zaključite akcijom. Pre nego direktor ili publika napuste salu, ne zaboravite da postavite ključno pitanje : „Da li sam odgovorio na sva vaša pitanja? Jesam li sve „pokrio“?“ Odmah odgovorite na dodatna pitanja. Upitajte za sledeće korake i kada će uslediti, izvadite svoj rokovnik ili organizer i u njega unesite datum.
A ako se pitate kako je prošao sastanak onog mog poznanika i Predsednika korporacije za prodaju, evo nastavka. Po okončanju njihovog sastanka, Predsednik ga je upitao čuveno „Zbog čega treba da angažujem vas, a ne vašu konkurenciju?“ A odgovor je bio :“ Zbog toga što ja razumem vaše probleme, pružam relevantne informacije iz ostalih grana i donosim merljivu vrednost i rešenja.“ Osmeh odobravanja je preleteo licem Predsednika. Zakazao je sastanak sa svojim odeljenjem nabavke vać za sledeću nedelju.