Kancelarijska politika i kako u njoj uspeti
Kancelarijska politika može imati mnogo oblika: od suptilnih taktika na sastancima do potpunog zabijanja noža u leđa i 'žrtvovanja jarca'. Zaposleni opisuju kancelarijsku politiku u praksi kao nešto što 'uključuje uticanje na druge ljude' i kao 'igre moći'. Tačnije rečeno, kancelarijska politika uključuje sve od preotimanja tuđeg rada i predstavljanja kao vlastitog do montiranja prljavih kampanja kako bi se nepoželjni partneri isterali iz posla.
Uopšteno govoreći, vođenje kancelarijske politike smatra se prikrivenim, manipulativnim ili makijavelističkim. Nasuprot ovoj, postoji i pozitivna politika kojom će se koristiti većina kvalitetnih, timski orijetnisanih, altruističkih pojedinaca.
Kancelarijska politika je verovatno odgovorna za uništenje mnogo više karijera nego loš radni učinak i jedna je od neizbežnih pojava u poslovnom životu. U današnoj radnoj sredini sposobnost, radni učinak i samopouzdanje nisu više dovoljni. Bilo da je u pitanju obezbeđivanje sredstava koja su vam potrebna, zadržavanje vrednog člana tima ili sopstvenog položaja, da bi ste dobili kancelariski rat morate biti politički svesni i znati kada da uvedete svoje 'trupe' u igru.
Mnogo će zavisiti i od toga koliko je direktor sektora Ljudskih resursa uticajan u odnosu na druge funkcije. Ukoliko je jak i dobro pozicioniran u upravnom odboru biće u stanju da u startu preseče većinu politizovanja. Međutim, ukoliko nije, najvažnije bitke vršenja uticaja vodiće se iz zadnjih redova.
Na pitanje da li su neki sektori kompanije podložniji kancelariskoj politici od drugih ne može se tačno odgovoriti ali, uošteno gledajući, što je poslovanje ili sektor izloženo većem pritisku sredine, veća je verovatnoća postojanja igara. Nadmetanje najčešće počinje za pozicioniranje pojedinaca, a tada se pojavljuje i međusobno svaljivanje krivice. Međutim, čak i uspeh može privući negativnu politiku, budući da se zaposleni nadmeću za udeo u plenu.
Kako biti pobednik u kancelarijskoj politici
Za početak, obično je dobro znati koji su vaši vlastiti ciljevi i šta ste sve spremni da uradite kako biste došli, dugoročno gledano, do što povoljnijeg ishoda.
Iako utvrđenih putanja do uspeha nema, naročito kada je kancelarijska politika u pitanju, obavezni zahtev su solidna baza uticaja i razvijena mreža podrške, zajedno sa efikasnim kanalima komunikacije.
Stvorite svoju mrežu identifikujući ljude koji vam mogu biti od pomoći i koji su sami ovladali internom politikom u vašoj firmi. Ukoliko dobro uradite neki posao, želećete i da vam se priznaju zasluge, a to je mnogo lakše ukoliko poznajete prave ljude. Slanjem memoranduma šefovima svaki put kada pomislite da ste uradili nešto značajno, govori mnogo više o vašoj nesigurnosti nego o sposobnosti.
Slično ovom, ukoliko želite da vaše ideje dopru do većeg broja ljudi, vaša mreža ljudi i kanali komunikacije su od vitalnog značaja. Upamtite da bazu uticaja ne treba isključivo da širite hjerarhiski naviše, prema šefovima – kolege i podređeni su podjednako važni, ako ne i važniji.
Mnoge od veština potrebnih za uspeh u kancelarijskoj politici iste su kao one potrebne da budete dobar menadžer ili da izađete na kraj sa teškim ljudima, uz jedan važan dodatak – potrebna vam je istančana sposobnost da mislite koliko strateški toliko i da otkrivate zakulisne igre, u najboljem interesu igrača. Ovo zahteva veštine rešavanja problema i poznavanje taktika koje mogu biti u igri.
Takođe, treba da shvatate prirodu veza, budete vešt slušalac i u stanju da čitate između redova. Čak i ako nikada niste sebe smatrali nekim ko ume da igra igre, ove veštine možete da steknete posmatranjem i iskustvom, ili da ih naučite na formalnom kursu.
Odredite neke parametre
Držite se pravila da ne kritikujete kolege ili da se na njih žalite. Nikad ne uzimajte stvari „zdravo za gotovo“ i ne slušajte ogovaranja, naročito onda kada posumnjate da iza toga postoji nekakva loša namera. Ne pokušavajte da ih nadmudrite i ne dozvoljavajte da vas uvlače u debate – bilo da su u pitanju potencijali ili radni učinak kolega – sem ukoliko niste upoznati sa svim činjenicama. Takođe, ne bi bilo loše da o svom privatnom životu pričate što manje.
Poboljšajte koeficijent sopstvene emocionalne intiligencije
I pored toga što se veštine mogu naučiti, ima ljudi koji su u igranju igara uspešniji od drugih. Istraživanja su pokazala da osobe koje imaju visok koeficijent emocionalne intiligencije lakše vode kancelarjisku politiku. Najbolji u igrama su ljudi koji umeju da slušaju, koji umeju da se užive i saosećaju sa drugima i da pokažu istinsku zainteresovanost. Oni su, takođe, osetljiviji na situacije i okolnosti i umeju da čitaju između redova – ono što nije izrečeno često je važnije od onog što jeste.
Strateški birajte svoje bitke – ne možete pobediti u svakoj. Kada već dođe do određene situacije, ostanite pribrani i zadržite kontrolu nad sobom. Najlošija politika je obično trijumf sebičnosti nad uslugom i zbog toga je važno naći odgovarajući teren za pregovaranje. Tada je obično najbolje da igrate odvažno, otvorenih karata i spremno kažete sta želite.
Da rezimiramo:
- Otkrijte šta su vaši ciljevi i oko čega ste spremni da pregovarate,
- Učite posmatranjem i kroz iskustvo,
- Gradite veze i saveze,
- Nikada ne kritikujte kolege,
- Poradite na svojoj emocionalnoj intiligenciji.