SWOT analiza: Kako obaviti SWOT analizu
SWOT analiza je jedno od nekolicine alatki poslovnog planiranja koju možemo koristiti da bi ispitali opšte “zdravstveno” stanje jedne kompanije i istražili njene poslovne mogućnosti navodeći njene Prednosti (Strenghts), Slabosti (Weaknesses), Mogućnosti (Opportunities) i Opasnosti (Threats). Ova vrsta analize je takođe korisna na ličnom nivou u analizi razvoja sopstvene karijere.
Zbog čega je značajna?
Bilo da razmišljate o kardinalnom zaokretu u karijeri ili ste već zacrtali da postanete Direktor ljudskih resursa u vodećoj beogradskoj firmi, izvođenje SWOT analize će vam obezbediti detaljan focus na oblasti na koje je obavezno obratiti pažnju, a daće vam i osnovu za plan aktivnosti na ličnom i poslovnom planu.
Ukoliko ste u situaciji da imate nekoliko ponuda za zaposlenje, ova vrsta analize pomoći će u određivanju organizacije koja nudi najviše i koja najbolje odgovara vašem stilu rada. U širem kontekstu, SWOT analizu je moguće koristiti u cilju poboljšanja radnog učinka ili evaluacije potencijalnog ishoda nove inicijative. Čak iako smatrate da vam karijera napreduje “prema planu”, izvođenje analize vežbe radi, sprečiće vas da spavate na lovorikama.
Gde da počnem?
Svakom aspektu SWOT analize treba metodično prići. Razmislite o svojim razlozima za izvođenjem analize i čemu se nadate da ćete postići. Tada, sa iscrtanim zaglavljima za svaku kategoriju u okviru tablele podeljene na faktore koje možete kontrolisati (prednosti, slabosti) i one koje ne možete (mogućnosti, opasnosti), počnite sa radom.
Prednosti
Određivanje ličnih veština, iskustva i sposobnosti je verovatno najegzaktniji deo vežbe. Nabrojte zadatke u kojima ste dobri i koje volite da obavljate i to će vam biti lista na kojoj ćete vršiti nadgradnju. Kojim veštinama koje su potrebne zaposlenima vi raspolažete? Radno iskustvo, kvalifikacije, obuka kroz koju ste prošli. Periodične ocene radne uspešnosti i planovi razvoja takođe mogu biti korisni pri identifikacije novostečenih veština i znanja. Uzmite u obzir i odnose sa kolegama, pretpostavljenima i zaposlenima.
Zapamtite da ono što je u jednoj organizaciji viđeno kao prednost, može predstavljati slabost u drugoj. Aspekti vašeg privatnog života kao što su solidna, stabilna porodična situacija, sposobnost premeštanja u drugo mesto rada i života, finansijska bezbednost i dobro zdravstveno stanje će takođe ući u igru.
Slabosti
Zbog njihovog pogubnog učinka na razvoj karijere, morate biti brutalno iskreni i u potpunosti objektivni pri ocenjivanju sopstvenih slabosti. Sporadična ili diskontinuirana karijera, na primer, zahtevaće ubedljiva i detaljan objašnjenja, dok će finansijska nestabilnost staviti veliki akcenat na potrebu povećanja zarade. Još jedan savet – odradite ovaj deo iz perspektive kako vas drugi vide – idealno zatražite feedback od trenutnog ili prethodnih menadžera i-ili zaposlenih.
Mogućnosti
Šta je to što bi želeli da radite za tri do pet godina od danas? Da li postoje delovi vašeg sadašnjeg posla ili neka dodatna interesovanja na kojima bi se isplatilo poraditi? Da li ste razmišljali o specijalizaciji u okviru Ljudskih resursa, npr zarade i beneficije zaposlneih, ili postoji mogućnost za razvojem u okviru rukovođenja projektima? Imate li prilike da otkrijete sveže izazove unutar odeljenja?
Možda nećete biti raspoloženi da napustite funkciju na kojoj ste, ali ako višegodišnji plan karijere neđe ispuniti vaša očekivanja, možda je vreme da razmislite o nečem drugom? Postoji li hobi koji može postati životni poziv? Razmislite na koji je način najbolje da povežete svoje prednosti sa postojećim mogućnostima.
Opasnosti
Bilo šta što vas sprečava u ostvarvanju cilja predstavlja opasnost. Ovo može varirati od intenzivne konkurencije na željeno radno mesto do odsustva finansijske stabilnosti vaše firme i rizika smanjivanja broja zaposlenih. Možete takođe osećati da ste suviše dugo na istom radnom mestu što se odražava na vaš radni učinak.
Sastavite plan aktivnosti
Jednom kada raspolažete svim elementima SWOT analize, pristupite izradi individualnih ciljeva i strategija. Ukoliko ukazuju da je za dostizanje sledeće stepenice u vašoj karijeri neophodna dodatna obuka ili kvalifikacija, „ugradite“ neophodne korake u vaš plan.
Ako uradite samo pet stvari .......
1 Definišite šta želite da postignete
2 Odvojte dovoljno vremena da analizu obavite kako treba
3 Uvek, uvek budite objektivni
4 Uključite svoje rezultate u plan aktivnosti
5 Redovno proveravajte ažurnost vaših rezultata
....... na putu ste promene!