Kako upravljati rastegljivošću uloga
Kako upravljati rastegljivošću uloga
Executive coaching ima za cilj da pomogne rukovodiocima da poboljšaju svoj radni učinak i ličnu satisfakciju na poslu.
Jedna od ključnih oblasti kojima je potrebno pozabaviti se, je stepen slaganja (ili razlike) između:
- ličnosti rukovodilaca, njihovih sklonosti i veština, i
- poslovne uloge i načina na koji joj prilaze.
Koučing rukovodilaca i radni učinak
Najuopštenije uzeto, postoje dva mišljenja o tome kako poboljšati radni učinak u koučingu rukovodilaca.
• Igranje na kartu urođenih, ličnih jakih karakteristika vodi ka najboljem radnom učinku, i
• Veća sposobnost prilagođavanja omogućava rukovodiocu da odabere pristup koji je adekvatan situaciji.
Naše iskustvo kaže da oba pristupa mogu biti dobra i primenjiva.
Sledstveno ovom, glavni ciljevi u koučingu rukovodilaca su:
1. Povećati svesnost o različitosti potreba individue i posla,
2. Identifikovati stepen sličnosti/razlike koji trenutno između njih postoji, ( stepen rastegljivosti uloga pojedinca i rukovodioca)
3. Odrediti ciljeve koje pojedinac treba da ostvari u zavisnosti od identifikovanog željenog stepena slaganja/razlike (rastegljivosti uloga)
4. Napraviti plan akcija kojim bi se postigao željeni, odnosno, novi (manji ili veći) stepen sličnosti/razlike (rastegljivosti uloga)
U donjoj tabeli date su koristne smernice za razgovor o ovim koracima, koje treba realizovati tokom koučinga rukovodilaca.
Mala rastegljivost
(uloga koja je bliska ličnim sklonostima)
|
Velika rastegljivost (uloga se znatno razlikuje od ličnih sklonosti) |
|
|
|
|
Loša rastegljivost |
|
|
Klijenti (rukovodioci) bi na tabli trebalo da prepoznaju opise osećanja i pojavne oblike ponašanja koji karakterišu trenutnu situaciju u kojoj se nalaze, a potom da definišu gde bi želeli da budu.
Rukovodiocima je često teško da se odluče na promenu ponašanja, najviše zbog toga što su pod pritiskom da ostvare kompanijske ciljeve. U takvim okolnostima, radije nego da «plivaju uzvodno», trebalo bi da promene prirodu spoljašnjeg pritiska/zahteva koji im se nameću. Ovo obično ne uključuje promene postojećih kompanijskih ciljeva, već promenu radne sredine – recimo, uz pomoć:
• Promene organizacione šeme
• Zapošljavanja novih članova tima
• Preraspodelom odgovornosti: delegiranjem posla ili preuzimanjem novih zadataka
• Određivanjem i obljavljivanjem bihejvioralnih ciljeva
• Uvođenjem novog nadzornog tela sa specifičnim zadatkom, da na određeni način analizira rad i produktivnost sektora kome pripada rukovodilac (klijent)
• Naimenovanjem zamenika
• Uvođenjem novih procesa npr. vođenja sastanaka na drugačiji način
• i tako dalje.
Cilj ovakvih aktivnosti je, iz aspekta koučinga rukovodilaca, izmena spoljašenjeg okruženja kako bi se pritisak posla i lični razvoj uravnotežili.