Kako se oporaviti od glupe greške
Svi mi ponekad zabrljamo – prezentacija ispadne dosadna, izvičete se na kolegu, pritisnete gas umesto kočnice i udarite u automobil ispred sebe. Priznajem, neke su greške veće od ostalih. Ipak, bilo da ste prodavac koji je izgubio važnog klijenta ili zaposleni koji se upravo oglušio o ono što mu je pretpostavljni rekao, nemojte odmah početi sa pretragom slobodnih radnih mesta na tržištu radne snage. Ako se pametno postavite, možda ćete dobili još jednu šansu.
1. Odmah priznajte grešku
Kada je vaša greška očigledna, nemojte se pretvarati da se nije dogodila. Ne umanjujte njen značaj i ne nalazite razloge za opravdanje. Jednostavno priznajte grešku i zamolite za priliku da je ispravite. Ukoliko ste već učinili jednu grešku, nemojte činiti i drugu lažući. Laganje o onome što ste učinili će vas verovatno uvaliti u još veće neprilike nego sama greška koju ste napravili. Dobar pretpostavljeni je svestan da svako može da pogreši.
2. Preuveličajte svoju grešku
Zar ne treba da se trudim da je umanjim?, pitaćete se. Ne! Preuveličavanjem podstičete vašeg pretpostavljenog da svede grešku u realne okvire: „Slušaj, to šta si uradio nije tako dramatično. Ako bi ....“ Ovde se može dogoditi da vam pretpostavljeni sam da ideju kako je grešku moguće popraviti. Ipak, ni u jednom momentu ne zaboravite da kažete i pokažete da vam je zaista žao zbog greške.
3. Lansirajte kontraudardac
Kada ste svesni da će vaš pretpostavljeni otkriti učinjenu grešku, smislite na koji način je možete ispraviti, pojavite se kod pretpostavljenog i recite mu: „ Stvarno sam zabrljao. Ali dobra vest je da sam već smislio na koji način ovu grešku mogu da ispravim!“ Tada mu recite šta je to što nameravate da uradite. Informisanje o greški pre nego što je to sam saznao govori vašem pretpostavljenom da vladate situacijom i sprečava ga da potroši suviše vremena baveći se vašom greškom.
4. Zadržite osećaj za duhovitost, on vam može zadržati posao
Evo primera: Od jednog mog poznanika, koji se takođe bavi treningom, tražili su da pripremi ponudu za obučavanje zaposlenih neke kompanije koja se bavi osiguranjem. Potpuno pogrešno, moj poznanik je mislio da se radi o kompaniji koja posluje sa gubicima pa je tome „prilagodio“ i svoju ponudu. Kao odgovor dobio je nešto što je otprilike zvučalo: „ Na osnovu vaše ponude, jasno nam je da ste potpuna budala“, ne baš tako direktno, ali sa istom suštinom. Shvativši šta je učinio, primenio je tehniku priznanja i preuveličavanja: „ Potpuno ste u pravu, šta više, vama su da to otkrijete bila potrebna tri minuta a nekima je potrebno i tri meseca!“ Menadžer sa kojim je razgovarao se nasmejao što je smanjilo napetost, a mom poznaniku dalo vremena da smisli kako da grešku ispravi. Rekao je: „ U međuvremenu mi je proradio Internet! Dozvolite mi da se podrobnije informišem i analiziram rad vaše kompanije i siguran sam da ću se sa sledećom ponudom u vašim očima pomeriti od potpune budale ka simpatičnom tupanu“. I, upalilo je! Dobio je posao!