Kako davati i primati feedback
Feedback je složena stvar. Čak i pozitivan feedback ima svojih teškoća uključujući neprijatnosti sa obe strane. Negativan feedback je ponekad skoro nemoguć.
Feedback zahteva razvijenu emocionalnu inteligenciju. Bez nje, javlja se visoki rizik stvaranja odbojnosti, prezira i snižavanja nivoa radnog učinka. Sa druge strane, bez feedback-a, ljudi će se stalno ponašati na isti način. Ukoliko uspemo da stvorimo sredinu koja podržava emocionalnu inteligenciju, svaki element feedback-a će predstavljati početak novog razvoja.
Deset saveta za davanje feedback-a:
- Dajte feedback radije pre nego kasnije. Ne propuštajte priliku za pozitivan feedback. A ako nije pozitivan, opet ne čekajte dok ponašanje ne postane nepodnošljivo pre nego otvorite usta.
- Gledajte unapred, ne u nazad. Razgovarajte o tome na koji način da učinite stvari boljima a ne o tome šta sve ne valja i ko je za to kriv.
- Fokusirajte ponašanje, ne ličnost. Recite: „Potrebno je više detalja u ovom izveštaju“. Nemojte reći: „Suviše se nonšalantno odnosiš prema izveštajima“.
- Držite se činjenica. Ne spominjite stvari koje nemaju veze sa obavljanjem posla.
- Budite specifični oko oblasti na koju je potrebno obratiti pažnju. Recite: „Zakasnio si na sastanak u utorak a zatim ponovo u sredu, kada je rad na projektu već otpočeo“. Nemojte reći: „Ti uvek kasniš“.
- Aktivno slušajte. Možda ćete čuti stvari o kojima ništa ne znate.
- Budite specifični oko rezultata koje očekujete. Recite:“ Želela bih da vidim nedeljne izveštaje najkasnije do petka u podne“: Nemojte reći:“Želela bih da ubrzate pisanje izveštaja“.
- Zatražite sugestije o načinima unapređenja, poboljšanja radnog učinka. Problemi sa kojima su se susreli mogu zaposlenima dati bolji uvid u alternativna rešenja.
- Razmislite o ponuđenim sugestijama. Ne uzimajte zdravo za gotovo da je vaše rešenje i najbolje.
- Završite na pozitivnoj noti! Zahvalite se zaposlenom za dobro obavljeni posao i za vreme posvećeno feedback-u.
Deset saveta za primanje feedback-a:
- Redovno tražite feedback. Ne čekajte da iskrsne problem.
- Ostanite pozitivni. Ne pitajte:“Da li u ovome grešim?“, već „Da li mislite da postoji bolji način da se ovo uradi?“
- Tražite pozitivni feedback. Ako ste ponosni na svoja dostignuća, recite to i pitajte za komentare. Uživajte u pohvali i ne dozvolite da vam sugestije za poboljšanjem pokvare ugođaj.
- Napravite dosije pohvala. U njega odlažite pisma zahvalnice, isečke iz novina o odličnim rezultatima koji su postignuti delimično i zahvaljujući vama, kao i bilo koji drugi dokument ili predmet vezan za posleo na koji ste posebno ponosni. Pregledajte ovaj dosije u trenucima kada vaši radni napori nisu urodili plodom.
- Ne budite defanzivni. Ako mislite da je u pitanju šikaniranje a ne feedback, preduzmite korake da se njime pozabavite. Obično su ljudi predusretljivi. Slušajte i postarajte se da shvatate smisao onog što vam govore.
- Razmislite da li je feedback validan. Ne prihvatajte ni da jeste, ni da nije. Analizirajte. Ako mislite da jeste – preduzmite nešto. Ako mislite da nije, postavite pitanja.
- Učestvujte u procesu. Nemojte samo pasivno sedeti. Uključite se u diskusiju.
- Preuzmite odgovornost za svoje greške. Ukoliko pokuišate da ih prikrijete, verovatno ćete prouzrokovati više problema. Zapamtite da svako čini greške i svako ima pravo da pogreši. Imajte razumevanja kada se to nekome drugome dogodi, a brinite o svojim.
- Ne preuveličavajte sopstvene greške. Ukoliko ste nešto uradili pogrešno, ne znači da ste totalno beskorisni. Prihvatite šta se dogodilo i zamolite za pomoć kako bi se stvari ispravile.
Pričajte sami sa sobom. Recite sebi da ste OK. Da ste u suštini kompetentni za svoj posao i da ste iz učinjene greške izvukli pouku za budučnost.