Kako davati i primati feedback

Feedback je složena stvar. Čak i pozitivan feedback ima svojih teškoća uključujući neprijatnosti sa obe strane. Negativan feedback je ponekad skoro nemoguć.

Feedback zahteva razvijenu emocionalnu inteligenciju. Bez nje, javlja se visoki rizik stvaranja odbojnosti, prezira i snižavanja nivoa radnog učinka. Sa druge strane, bez feedback-a, ljudi će se stalno ponašati na isti način. Ukoliko uspemo da stvorimo sredinu koja podržava emocionalnu inteligenciju, svaki element feedback-a će predstavljati početak novog razvoja.

feedback

Deset saveta za davanje feedback-a:
  1. Dajte feedback radije pre nego kasnije. Ne propuštajte priliku za pozitivan feedback. A ako nije pozitivan, opet ne čekajte dok ponašanje ne postane nepodnošljivo pre nego otvorite usta.
  2. Gledajte unapred, ne u nazad. Razgovarajte o tome na koji način da učinite stvari boljima a ne o tome šta sve ne valja i ko je za to kriv.
  3. Fokusirajte ponašanje, ne ličnost. Recite: „Potrebno je više detalja u ovom izveštaju“. Nemojte reći: „Suviše se nonšalantno odnosiš prema izveštajima“.
  4. Držite se činjenica. Ne spominjite stvari koje nemaju veze sa obavljanjem posla.
  5. Budite specifični oko oblasti na koju je potrebno obratiti pažnju. Recite: „Zakasnio si na sastanak u utorak a zatim ponovo u sredu, kada je rad na projektu već otpočeo“. Nemojte reći: „Ti uvek kasniš“.
  6. Aktivno slušajte. Možda ćete čuti stvari o kojima ništa ne znate.
  7. Budite specifični oko rezultata koje očekujete. Recite:“ Želela bih da vidim nedeljne izveštaje najkasnije do petka u podne“: Nemojte reći:“Želela bih da ubrzate pisanje izveštaja“.
  8. Zatražite sugestije o načinima unapređenja, poboljšanja radnog učinka. Problemi sa kojima su se susreli mogu zaposlenima dati bolji uvid u alternativna rešenja.
  9. Razmislite o ponuđenim sugestijama. Ne uzimajte zdravo za gotovo da je vaše rešenje i najbolje.
  10. Završite na pozitivnoj noti! Zahvalite se zaposlenom za dobro obavljeni posao i za vreme posvećeno feedback-u.
Deset saveta za primanje feedback-a:
  1. Redovno tražite feedback. Ne čekajte da iskrsne problem.
  2. Ostanite pozitivni. Ne pitajte:“Da li u ovome grešim?“, već „Da li mislite da postoji bolji način da se ovo uradi?“
  3. Tražite pozitivni feedback. Ako ste ponosni na svoja dostignuća, recite to i pitajte za komentare. Uživajte u pohvali i ne dozvolite da vam sugestije za poboljšanjem pokvare ugođaj.
  4. Napravite dosije pohvala. U njega odlažite pisma zahvalnice, isečke iz novina o odličnim rezultatima koji su postignuti delimično i zahvaljujući vama, kao i bilo koji drugi dokument ili predmet vezan za posleo na koji ste posebno ponosni. Pregledajte ovaj dosije u trenucima kada vaši radni napori nisu urodili plodom.
  5. Ne budite defanzivni. Ako mislite da je u pitanju šikaniranje a ne feedback, preduzmite korake da se njime pozabavite. Obično su ljudi predusretljivi. Slušajte i postarajte se da shvatate smisao onog što vam govore.
  6. Razmislite da li je feedback validan. Ne prihvatajte ni da jeste, ni da nije. Analizirajte. Ako mislite da jeste – preduzmite nešto. Ako mislite da nije, postavite pitanja.
  7. Učestvujte u procesu. Nemojte samo pasivno sedeti. Uključite se u diskusiju.
  8. Preuzmite odgovornost za svoje greške. Ukoliko pokuišate da ih prikrijete, verovatno ćete prouzrokovati više problema. Zapamtite da svako čini greške i svako ima pravo da pogreši. Imajte razumevanja kada se to nekome drugome dogodi, a brinite o svojim.
  9. Ne preuveličavajte sopstvene greške. Ukoliko ste nešto uradili pogrešno, ne znači da ste totalno beskorisni. Prihvatite šta se dogodilo i zamolite za pomoć kako bi se stvari ispravile.

Pričajte sami sa sobom. Recite sebi da ste OK. Da ste u suštini kompetentni za svoj posao i da ste iz učinjene greške izvukli pouku za budučnost.

Štampa