Kako da pobedite recesiju?
Kako da pobedite recesiju?
Ukucajte u Google reč 'recesija' i dobićete skoro 43 miliona odziva. Čini se da sada svi pričaju isključivo o recesiji. Ima kompanija koje su već preduzele konkretne korake u vezi sa njom. U najvećem broju slučajeva to znači neselektivno otpuštanje većeg broja zaposlenih, bez mnogo razmišljanja na duge staze.
Nema kompanije koja je do uspeha došla 'radikalnim skupljanjem'
Otpuštanja radnika su nešto što može da se očekuje, ali ne mora da bude i neizbežno. Istraživanje koje je sproveo McKinsey pokazalo je da su kompanije koje su prebrodile krizu iz 2001/2. godine, zapravo, u to vreme povećavale svoje rashode u ključnim segmentima poslovanja. Istraživanjem je bilo obuhvaćeno skoro hiljadu američkih kompanija i to u periodu od 18 godina, uključujući i pomenute godine recesije. Pokazalo se da su kompanije koje su se našle među prvima nakon krize, dodatno ulagale u prodaju, inovacije i marketing. Iako je to umanjilo njihove gotovinske rezerve, bile su rešene da kratkoročnu profitabilnost zamene dugoročnim dobitima. I u tome su uspele!
Razumeti 'jednačinu vrednosti'
Kompanije koje su uspešno prebrodile poslednju ekonomsku krizu bile su one koje su razumele 'jednačinu vrednosti'. U teška vremena kada su zalihe gotovine nedovoljne, a broj kupaca sve manji, potrebno je da primenite strateški pristup razumevanju načina na koji vaša komapnija stvara vrednost. Ovo znači shvatiti šta podstiče prodaju i razvoj, kako najvažniji akcionari vide budućnost kompanije i na koji način kompanija može da im vrati uloženo. To je kompanijina strana jednačine vrednosti. Ali, samo po sebi ovo nije dovoljno. Treba razumeti i drugu stranu jednačine - stranu na kojoj su klijenti: ko su vaši najvažniji klijenti, šta oni kupuju, kojim kanalima, koliko su voljni da plate te kakve poslove i rezultate očekuju u različitim fazama interakcije sa vama.
Samo ukoliko potpuno razumete obe strane jednačine vrednosti imaćete šansu da preživite recesiju. A ta jednačina se tokom krize stalno menja.
Istina je da svaka kompanija na svoj način mora da se bori sa krizom, međutim postoje izvesna opšta pravila koja svako može da primeni.