Šta je Fasilitacija?
Šta je Fasilitacija?
Fasilitacija po definiciji znači olakšavanje posla drugima. Ona znači i pomoć grupi da iskusi šta znače „otkriće“ i „praktična primena“ na putu ka boljem radnom učinku. Iskusan fasilitator pomoći će učesnicima da uče jedni od drugih kroz smisleno vođenu diskusiju i druge metode.
Vrlo često, tokom uvoda, aktivnosti, koučinga, postavljanja pitanja i zaključka, prezenter je onaj koji zaista pomaže ceo proces pre nego prosleđuje informacije. Cilj uspešnog fasilitatora je da iz grupe izvuče najviše i podigne je na viši nivo. Evo kako to možete i vi da postignete:
Ritam
- Održavajte osećaj hitnostii, koliko sopstvene toliko i grupe.
- Tokom pojedinih vežbi i aktivnosti koristite štopericu ili tajmer, kako bi grupa ostala fokusirana i na zadatke i na vreme izvršenja.
- Počinjite i završavajte na vreme.
- Budite osetljivi na znake zamora učesnika. Promenite aktivnost.
- Podelite učesnike na manje grupe za diskusije, kako biste energiju i ritam odžavali na potrebnom nivou.
- Angažujte učesnike.
- Mešajte različite grupe.
- Menjajte raspored sedenja. Obrnite strane ili stolove i stolice postavite u drugom pravcu.
- Uradite nešto neočekivano – iznenadni gost, dvd, kviz ili takmičenje timova ....
- Pravite pauze bar na svakih 90 minuta.
- Nikada ne pominjite pauzu, osim kada imate nameru da je dozvolite.
- Kada učesnici znaju da je vreme za pauzu ili ručak, oni prosto stanu, isključe se. Ništa što sledeće kažete ili učinite neće im privući nepodeljenu pažnju.
Ohrabrivanje diskusije
- Pre nego što započnemo rad...hajde da čujemo kako ste vi razumeli temu o kojoj ćemo govotriti.
- Opišite situaciju koja vas je podstakla da uradite...
- Opišite situaciju koja vas je obeshrabrila da uradite...
- Opišite situaciju kada se angažovanje oko... isplatilo.
- Opišite svoje najgore iskustvo sa...
- Opišite svoje najbolje iskustvo sa...
- Kako definišete...
- Šta ste naučili iz...
- Ako biste bili u prilici da date savet o ...Kakav bi on bio?
- Reč... ljudi shvataju različito. Šta ona po vama znači?
Sumiranje
- Nemojte reći ono što možete da ih pitate.
- Ukratko ponovite ključne tačke.
- Ponovite kakve sve koristi imaju učesnici od prisustva na radionici ovakvog tipa.
- Diskutujte o prilikama za učešće i objasnite ljudima kako da identifikuju situacije u budućnosti kada će moći da iskoriste stečeno znanje.
- Dozvolite učesnicima da u manjim grupama porazgovaraju o onome što su saznali i podnesu izveštaje o svojim zaključcima.
- Objasnite učesnicima kako da momentalno reaguju, već tokom pauze, telefonskim pozivom pre nego da čekaju nedelju ili mesec dana.
- Podelite učesnike u timove, pa neka kasnije svako od njih ostatku svoje grupe objasni šta je naučio.