Znate li kako i kada da zamolite za pomoć?

Da li oklevate kada treba da zatražite pomoć sve dok vam to ne preostane kao jedino rešenje? Niste u ovome usamljeni! Ovde su navedeni samo neki od razloga zbog kojih ljudi obično odugovlače sa traženjem pomoći sve dok ne zapadnu u očajanje:

  •     Traže pomoć suviše kasno zbog toga što ne prepoznaju na vreme potrebu za tim.
  •     Možda ne vide celu sliku pa je pomoć koju su zatražili zadovoljila samo deo stvarne potrebe.
  •     Možda se za pomoć obraćaju pogrešnoj osobi ili osobama.
  •     Njihov zahtev može da bude toliko nejasan da drugi uopšte ne shvate da im je pomoć potrebna.
  •     Pomoć možda i stigne, no budući da zahtev nije formulisan kako treba, ona nije ono što je potrebno.
  •     Možda pitanje formulišu kao naredbu pre nego kao molbu za pomoć.
  •     Možda su pribegli uceni, podmićivanju ili čak prinudi kako bi dobili ono što im je potrebno.
  •     Možda nenamerno ispadne da traže sažaljenje a ne pomoć.
  •     Možda se, po strahu koji je uočljiv na prvi pogled, nametne zaključak da su već otišli suviše daleko da bi moglo da im se pomogne.
  •     Možda suviše često traže pomoć ne uvažavajući druge – prijatelje, porodicu, kolege. Postoji realna mogućnost da su se svi već umorili od stalnog ’traženja  razumevanja’.
  •     Možda se boje traženja pomoći.  

raewdawda

Dobra vest je da se traženje pomoći može naučiti! Neka prvi korak bude demistifikovanje nekih uvreženih zabluda:

Zabluda: Traženje pomoći čini vas slabim i nesposobnim.
Činjenica: Nije sramota tražiti pomoć kad za tim postoji potreba. Naprotiv, to je znak snage.

Zabluda: Traženje pomoći znači nekompetentnost – naročito na radnom mestu.
Činjenica: Traženje pomoći pokazuje kolegama da je dobro urađen posao vaš prioritet ali, i to da želite da napredujete i učite.

Zabluda: Traženje pomoći ugrožava odnose sa kolegama.
Činjenica: Suština odnosa sa drugima je u davanju i primanju – ne samo u davanju.

Zabluda: Traženje pomoći stavlja druge u nezgodan položaj.
Činjenica: U ljudskoj je prirodi da pomoć ponudite kada vidite da je nekome potrebna – nema razloga, zato, da je i drugi ne ponude vama u sličnoj prilici.

Zabluda: Ako zatražite pomoć, mogu vas odbiti.
Činjenica: Čak i ako dobijete negativan odgovor shvatite to kao priliku da naučite nešto o sebi i – svojim odnosima sa drugima.

Zabluda: Traženje pomoći znači da posao neće biti urađen kako treba.
Činjenica: Ukoliko ne tražite pomoć zato što se bojite gubljenja kontrole znači da ćete tapkati u mestu. Zatražite je i dopustite svom spasiocu da zasija.

Zabluda: Traženje pomoći znači da ćete morati da vratite uslugu.
Činjenica: Dragovoljno pružena pomoć ne nosi sobom nikakve obaveze – ništa osim prostog i iskrenog “Hvala ti.”

Zabluda: Traženje pomoći je prosto pogrešno.
Činjenica: Samostalnost i samodovoljnost su kvaliteti vredni divljenja i vode sigurnom uspehu. Pa ipak, sva uspešna preduzetništva zasnovana su na saradnji, pružanju podrške i timskom radu.

Proces traženja pomoći
Kako biste bili sigurni u to da je vaš SIGNAL ZA POMOĆ upućen ’jasno i glasno’, preporučujemo vam sledeće:

    Imenujte svoju potrebu. Smirite se i postavite samom sebi nekoliko pitanja kojima ćete razjasniti to što vam je stvarno potrebno. Nemojte se ’hvatati’ za prvo što vam se učini kao moguće rešenje situacije.


    Olakšajte sebi. Nikada nećete biti u stanju da slobodno zatražite pomoć ukoliko ne verujete da je zaslužujete.


    Verujte. Morate imati dovoljno samouverenosti da poverujete u to da ćete traženu pomoć dobiti.


    Pitajte! Ovo je trenutak kada vi zaista treba da izgovorite pitanje. Napravite što duži spisak ljudi koje biste mogli da zamolite za pomoć; upišite čak i imena osoba za koja mislite da će vas odbiti.


    Budite zahvalni. Zahvalnost je vrlo važan deo ovog procesa. Omogućiće vam da zadržite svoje dostojanstvo ma kakav odgovor da dobijete.


    Slušajte drugačije. Ne slušajte samo reči već obratite pažnju na emocije kojima su protkani odgovori na vašu molbu za pomoć.


    Recite hvala. Poslednji korak procesa je zahvaljivanje – bilo da ste dobili pozitivan ili negativan odgovor. Koristite pravilo Tri puta hvala: prvi put kada dobijete saglasnost; drugi put kad dobijete pomoć i treći put kada se ponovo sretnete sa tom osobom.

Save

Save

Save

Štampa