Sve što ste oduvek želeli da znate o mikromenadžmentu

Četiri od pet radnika tvrde da su bili žrtve mikromenadžmenta. Ali šta taj termin zapravo znači? U osnovi, mikromenadžment je preterano, neželjeno, kontraproduktivno mešanje i ometanje ljudi ili stvari. Javlja se kada uticaj, uključenost u posao i međusobno delovanje počnu da oduzimaju vrednost ljudima i procesima. To je percepcija neodgovarajućeg mešanja u nečije tuđe aktivnosti, odgovornosti, donošenje odluka i autoritet. 

mikromenadžment

Pet vrsti ponašanja koja definišu mikromenadžera:

  • Mikromenadžeri demonstriraju sirovu snagu.
    Vole da razvijaju mišiće, dokazujući svoju snagu i autoritet samo zato što se to njima jednostavno može. I dok nisu u stanju da sami sebe kontrolišu, druge kontrolišu sa beskompromisnim osećanjem ovlašćenja i lične koristi.
  • Mikromenadžer nameće tempo. 
    Oni vole da kontrolišu i manipulišu tuđim vremenom. Ne veruju ljudima da mogu sami da procene obim posla, pa rutinski diktiraju prioritete i izvrću rokove. I dok sopstveno vreme čuvaju iz sve snage, poznati su po tome što prekidaju druge, zloupotrebljavaju i bezobzirno vode sastanke i produžavaju krize unedogled. 
  • Mikromenadžeri kontrolišu kako se obavlja posao.
    Oni žele da sve bude urađeno na njihov način. Na kraju krajeva, gazda zna najbolje – ili tako on ili ona misle. Odbacuju tuđe znanje, iskustvo i ideje – bez obzira na to koliko su dobre – a potom obleću oko saradnika da bi bili sigurni da su stvari obavljene na “pravi” način.
  • Mikromenadžeri za sve zahtevaju odobrenje.
    Oni dele odgovornost, ali ne i vlast. Kao “usko grlo” radnog mesta, oni nikome ne dozvoljavaju da napreduje bez njihovog odobrenja, čak ni kad su u pitanju rutinski poslovi ili kratki rokovi.
  • Mikromenadžeri insistiraju na čestim i nepotrebnim izveštajima.
    Oni žude za tim da znaju šta se dešava. Oni prate radnike do smrti, zahtevajući bujicu nepotrebnih izveštaja koji se više tiču same aktivnosti nego njenog rezultata.

Kako uspešno izaći na kraj sa mikromenadžerom?

  • Saznajte njegov plan rada. Utvrdite šta mu je zaista važno; onda radite sa njim – ne protiv njega.
  • Preuzmite inicijativu u pribavljanju informacija. Nemojte čekati da od vas traže informacije. Saznajte šta je potrebno mikromenadžeru da bi se osećao samouveren i siguran, onda mu to i obezbedite – i to unapred.
  • Praktikujte ciljanu komunikaciju. Niko se ne boji inercije kao mikromenadžer. Pokažite da ste aktivni na prioritetnim projektima komunicirajući u okvirima tri specifična pojma – svesnost, potvrđivanje i blagovremenost.
  • Neka vam očekivanja budu jasno definisana. Pojasnite vaše dogovore nizom memoranduma i e-mailova.
  • Ponovite pregovore oko prioriteta. Pojavite se sa jednostavnim metodom – kao što je numerički ili višebojni sistem – da bi ponovo pregovarali o promenjivim prioritetima. 
  • Budite gotovi pre krajnjeg roka. Mikromenadžer voli da postavlja, pa čak i da menja rokove. Budite prvi koji će da ponudi raspored u okviru kojeg možete da obavite posao (a ne u okviru kojeg ne možete).
  • Igrajte prema pravilima. Mikromenadžer uživa u tome da “uhvati” ljude u nečemu. Izbegnite mogućnost da budete lak plen i igrajte prema pravilima, naročito onim vezanim za vreme i tehnologiju.
  • Učite iz najboljih tuđih primera iz prakse. Mikromenadžer se sa nekim ljudima druži više nego sa ostalima. Takve pojedince pažljivo posmatrajte da bi saznali tajnu njihovog uspeha.
  • Birajte vaše bitke. Mikromenadžer će zaratiti po svakom pitanju. Nemojte pokušavati da se borite sa njim. Umesto toga izaberite bitke koje su vam najvažnije.

I, na kraju, dobro se pogledajte u ogledalu! Ako mislite da bi mogli da ugledate lice mikromenadžera koji zuri u vas, nabacite ozbiljnu facu i u šali se zapitajte sledeće:

Mogli bi ste biti mikromenadžer, ako...

  • nemate poverenja da vaši ljudi mogu da obavljaju poslove zbog kojih ste ih zaposlili.
  • nikada ne idete na odmor jer bi se “nešto moglo desiti na poslu”.
  • vodili ste konferenciju preko telefona dok ste bili na odmoru.
  • prosleđujete zaposlenima beleške ispod vrata toaleta.
  • na vrata toaleta stavljate mašinu koja beleži vreme ulaska i izlaska.
  • zaposleni proslavljaju vaš odlazak u penzju, i to mesecima nakon što ste otišali.
  • pratite zaposlene dok se voze na posao da bi im pronašli efikasniji put.
  • uključeni ste u svakodnevno odlučivanje na dva ili više nivoa u vašoj organizaciji.
  • desilo se da ste pozvali radnika koji je bio na odmoru, da proverite kako stoje stvari.
  • verujete da je dozvoliti zaposlenima da donose odluke opasnost po vaš život.
  • mislite da formirati timove znači da se zaposleni okupe, a da im vi govorite šta treba da rade.

 

Štampa