Kako vam jednostavni crteži mogu pomoći u komunikaciji

Kako vam jednostavni crteži mogu pomoći u komunikaciji


crtezi

Dan Roam, osnivač Digital Roam Inc., kompanije za menadžment konsalting, koja pomaže rukovodiocima da rešavaju kompleksne probleme uz pomoć vizuelnog razmišljanja, i autor knjige Poleđina salvete: rešavanje problema i razmena ideja u slikama (The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures), ubeđen je da se sve brže približavamo krizi kompleksnih informacija.

Takvakriza, ukoliko na nju nismo pripremljeni, ima potencijal da prouzrokuje neizmernu ekonomsku i političku štetu.
Iz perspektive rešavanja problema, pravilo 'što nas zadesi ovde, neće nas zadesiti tamo', sasvim je održivo. Suočavanje sa zahtevima ove nadolazeće katastrofe, zahteva pronalaženje novih putevarešavanja problema i novih načina razmene mišljenja.

Na sreću, jedan od novih načina nam je vać pred nosom –  u stvari, on uopšte nije nov i znamo njime da se koristimo. On se zove 'vizuelno razmišljanje' i to je talenat s kojim se rađamo. Kako bismo iskoristili ovu urođenu sposobnost rešavanja problema, jedino što treba da uradimo je da usavršimo veštine posmatranja, uočavanja, imaginacije i prikazivanja.

 

Prikupljanje podataka

Kao prvo, pogledajmo odakle vetar duva. Prvi problem je preopterećenost informacijama. Ako je pre 50 ili 100 godina naveći izazov u donošenju odluka s kojim se neki biznismen suočavao bio nedostatak pravih informacija, danas je sasvim obrnuto: imamo ih previše. I biće sve gore i neće prestati – sviđalo se to nama ili ne, prekobrojnost informacijai zaustavljanje analitičkih procesapredstavljajustatus quo.

Kao posledica globalizacije, sve češće će se događati da članovi projektnog tima neće govoriti istim jezikom. Ovo je problem broj dva: kulturološke i lingvističke razlike među poslovnim partnerima koje postaju norma.

Problem broj tri je povećana kompleksnost komunikacije zbog transnacionalnih, “Just-in-time” lanaca snabdevanja i istinske globalne integracije poslovnih procesa: više kanala, više ljudi, više učesnika, više formata.

Kombinovanjem ova tri problema – preopterećenost informacijama, globalizacija i rapidno usložnjavanje komunikacije – učiniće da premošenje čak i najjednostavnije poruke pravim osobama i u pravo vreme, bude teže nego ikada.

Vizuelno rešenje: naučite da razmišljate očima

Dobra vest je da je vizuelno razmišljanje vrlo efikasan način     
rešavanja sa sva tri problema – pre nego što se spoje u jedan.


Evo kako.

1) Videti i šumu i drveće: bolje prepoznavanje obrazaca vodi boljim odlukama.
Dubljim razumevanjem i korišćenjem urođene sposobnosti za vizuelno procesuiranje, možemo drastično da popravimo način sagledavanja složenog seta informacija. Putem par jednostavnih koraka (postavljanjem svega na vidno mesto, prepoznavanjemosnovnih koordinata, ovladavanjem vlastitim mehanizmima ‘vizuelne trijaže’), možemo da naučimo kako da brže prepoznajemo obrasce, identifikujemo šta je najvažnije i uočimo suštinske elemente problema s kojim se suočavamo.

2) Slike se pamte, one su nezavisne od jezika.

Kada jednom donesemo odluku, dobro vizuelno razmišljanje obezbediće nam alat kojim ćemo razviti ideje brzo i intuitivno (putem jednostavnih skica koje svako ume da nacrta), a zatim moći da ih na lako razumljiv način prenesemo drugima.Slike prevazilaze govorni jezik i dospevaju pravo u naše kognitivne centre, pa se zbog toga lakše pamte od dugih verbalnih objašnjenja – i neuporedivo su bolje od poruka prenesenih pogrešnim jezikom.

3) Nemojte samo da im kažete, pokažite im.          
Crteži koje smo koristili u pocesu postavljanja vizije i inspiracije, postaju –dodavanjem odgovarajućih detalja, kao što su ‘vreme’ i ‘kvalitet’ – jasno trasirani putevi implementacije i realizacije. Budući da su ovi putevi vizuelni poput auto-karte, svako može da vidi gde je, šta mu je činiti,kako se njegova uloga uklapa u veću sliku i da uoči kada nešto nije kako treba.

Bilo koji problem, bilo kada, bilo gde i …bilo ko da ga je nacrtao

Ukoliko se vratimo zaista jednostavnim crtežima – pravim skicama“na poleđini salvete” – doći ćemo do neverovatno moćnog načina otkrivanja, razvijanja i prenošenja ideja. Jedini kamen spoticanja za većinu poslovnih ljudi predstavlja njihov vlastiti strah “da nisu vizuelni tipovi i da ne znaju da crtaju”.

“Kada tako nešto čujem tokom sastanka, seminara, radionice,” kaže Dan Roam, “obično ogovorim ovako: Ukoliko vidite dovoljno dobro da uđete u ovu prostoriju i nađete stolicu na koju ćete da sednete, a da pri tom ne padnete, onda ste dovoljno ‘vizuelni’ da razumete sve što je važno u vezi sa vizuelnim razmišljanjem. Video sam to nebrojeno puta: uz tek nekoliko alata i pravila,  svako može da reši problem - crtajući ga. Kada jê dovoljan broj nas ovoga svestan, naše novootkrivene vizuelne veštine pomoći će nam da izbegnemo krizu komunikacije.”

Možda vredi pokušati, šta mislite?

Save

Save

Save

Štampa