Ka uspešnijoj budućnosti
Ka uspešnijoj budućnosti
Kako dramatične promene na tržištima finansija i energenata uzimaju maha i sve više utiču na ekonomiju, tako se rukovodioci nalaze predi sve težim izborom koji treba da učine, da bi se izborili sa povećanjem rashoda i prilično mračnom slikom o globalnoj krizi koja je čini se na pragu:
- Da li treba smanjiti cene da bi se održao udeo na tržištu?
- Koliko zaista možemo da srežemo troškove?
- Šta sa otpuštanjima?
- Kako osujetiti defanzivnu internu politiku koja štiti tuđe uske interese?
- Kako voditi kompaniju kroz recesiju u pravcu oživljavanju poslovanja po njenom okončanju?
Istraživanja vezana za prethodne krize pokazala su da menadžeri koji preduzmu sledećih deset koraka u tri oblasti – finansijama, ljudstvu i organizacionoj klimi – imaju veće šanse da iz recesije izađu spremniji za obnovu poslovanja.
Finansije
1. Brzim akcijama redukujte troškove, a rashode držite pod kontrolom sužavanjem fokusa.
Iz krize kao pobednici izlaze oni koji su se usredsredili samo na par kritičnih prioriteta u kojima mogu da ostvare jasnu prednost, dok sa druge strane zanemaruju poslovanje sa neprofitablinim klijentima. Gubitnici jure za bilo kakvom prodajom, makar i neprofitabilnom, nastojeći da zadrže svoje vodeće pozicije.
2. Uzdržite se od radikalnih rezova. Sačuvajte ono što mušterije najviše vrednuju. Nije dobro da u svim sferama poslovanja uniformno 'srežete' troškove, jer ćete tako uskratiti sebi mogućnost da pružate usluge ili prodajete i isporučujete robu i tamo gde biste mogli. Kako da otkrijete koje su tu oblasti? Pa pitajte mušterije.
3. Razmotrite rešenja alternativna otpuštanjima. Smanjenje broja zaposlenih kao brzo i efikasno rešenje se pozitivno odražava na profit, ali često daje dugoročne negativne posledice. Alternativne strategije podrazumevaju smanjenje bonusa menadžmentu, zamrzavanje plata i sužavanje opcija kompenzacije. Najvažnije je jasno objasniti razloge, mere i način na koji će uticati na zaposlene.
4. Investirajte. Period lošeg ekonomskog stanja može predstavaljti dobru priliku, kako za ulaganje u nove veštine, tako i za ulaganje u nove talente. Oblasti u koje se isplati ulagati su: Istraživanje i razvoj (R&D), Marketing, i Kvalitet iz ugla klijenta (drugim rečima nivo učinka, pouzdanosti i cene koje kupci očekuju od proizvoda koji treba da zadovolji njihove potrebe i želje). Nasuprot ovom, ulaganje u obrtni kapital, proizvodnju i administraciju nikad se ne isplati shodno očekivanjima.
Ljudi
5. Zadržite i ojačajte vrhunske talente. Najsposobniji zaposleni su često u vreme krize najpodložniji ponudama konkurentskih firmi. Ipak, zaposleni će se duže zadržati u kompanijama koje obezbede mogućnost razvoja i koje zaposlenima dodeljuju rotaciona zaduženja starajući se da uvek nešto novo iskuse i nauče.
6. Postarajte se da su svi na istoj talasnoj dužini. Kada ne postoji saglasnost oko osnovnih ciljeva, radni učinak trpi – kažu studije. Vrhunski lideri pripreme okvir, a onda se sastanu sa ključnim izvršiocima kako bi obezbedili njihovu podršku i privrženost sveobuhvatnim ciljevima i deklarisanim vrednostima. Neefikasni lideri dopuštaju da se politika međukancelariskog spletkarenja razbukta i da tajni planovi rukovode poslovanjem.
7. Ohrabrujte nove ideje i postavljanje pitanja, stvarajući za topovoljnu sredinu. Lideri koji priznaju da ne znaju baš sve i koji pitaju za mišljenje saradnike, stvaraju sredinu u kojoj zaposleni žele da doprinose i sarađuju.
Organizaciona klima
8. Kontrolišite situaciju. Lideri često, u kriznim trenucima, padaju u iskušenje da smanje pritisak u kompaniji donošenjem unilateralnih, teških odluka. To je skoro uvek pogrešno. Vođstvo po komandi retko uspeva jer nema široku podršku i eliminiše konstruktivan dijalog koji dovodi u pitanje status quo i rezultira dobrim rešenjima.
9. Govorite istinu. Sposobni lideri otvoreno kažu o čemu razmišljaju i šta ih muči, i tako zadobijaju poverenje svojih sledbenika. To se ne tumači kao znak njihove slabosti, već naprotiv – snage.
10. Kreirajte pozitivnu viziju i stav koji odgovara realnosti. Događa se da poslovi koji zauzimaju sam vrh tržišta, u vreme krize - propadnu, isto kao i da se 'uspavane' kompanije u takvoj klimi ponekad snalaze 'kao ribe u vodi' i izbijaju napred. U slučajevima kada rukovodioci primene disciplinu i fokusiranje, mobilišući zaposlene da na odgovarajuće načine reaguju na interesovanje i želje kupaca, postoje velike šanse da njihove organizacijeizbiju na vrh, ubrzo po okončanju krize.
Primena navedenih koraka obećava kompanijama značajnu prednost: otkriće novih kompetetivnih mogućnosti koje će rezultirati snažnijim poslovanjem kada se ekonomija oporavi. Ili bar tako bar tvrdi American Management Association.