Transparentnost: Jasan put do kredibiliteta u liderstvu
Kada lideri primenjuju transparentnost – tip „to što vidiš je ono što dobijaš“ ponašanja – na način da pokazuju poštovanje i brigu kako za pojedinca tako i za zajedničko dobro, dešavaju se fantastične stvari.
Kada lideri primenjuju transparentnost – tip „to što vidiš je ono što dobijaš“ ponašanja – na način da pokazuju poštovanje i brigu kako za pojedinca tako i za zajedničko dobro, dešavaju se fantastične stvari. Odluke se donose efikasnije, svi „igrači“ su bolje informisani, rad ubrzan a poteškoće idenifikovane u samom začetku. Lideri grade poverenje a saradnici i sledbenici spremnije saradjuju. A zajedno na kompaniju kao celinu i na lidera kao pojedinac se gleda kao na entitete visokog stepena kredibiliteta.
Ključni elemenat transparentnosti je definisati pravi stepen otvorenosti, jer isto kao što se može pokazati malo, može se pokazati i previše. Kada se transparentnost primeni bez dobrog razumevanja potencijalnih efekata otkrivene informacije, ona se pojavljuje kao nefer i prema kompaniji i njenim pojedinačnim članovima. Lideri moraju dobro poznavati puls svoje organizacije i njenu kulturu, kapacitet zaposlenih da apsorbuju informaciju i predvideti načine na koje će informacije biti interpretirane i iskorišćene. U ovome im delimično pomaže intuicija, no pored nje treba razvijati i sledećih 9 specifičnih ponašanja:
1. Uvek budite iskreni
Kada primenjujući transparentnost odlučite da određene informacije ne podelite sa svojim sledbenicima, jer još uvek ne raspolažete svim detaljima ili ste iz bilo kog drugog razloga to ne možete da uradite, neraskidivi princip iskrenosti vam nalaže da kažete: „to vam sada ne mogu reći, ali evo šta vam MOGU reći“. Iskrenost treba podeliti uz dužno poštovanje i brigu za druge. Sledbenike nije uputno ostaviti da se pitaju o skrivenim temama. Kada lideri uspeju da ovu osnovnu vrenost prenesu na svoj tim, ne samo da jača poverenje već raste i tolerantnost na ne-raspolaganje svim činjenicama.
2. Pitajte za mišljenje
Pitajte ostale za mišljenje. Tako pokazujete da ih cenite i vrednujete njihov doprinos i mišljenje. Kada lideri pitaju za feedback o svom radu i kada otkriju kako ih drugi vide, lakše će uskladiti svoje namere sa stvarnošću i napraviti plan poboljšanja. Kako bi učili i razvijali se, liderima je potrebna samo-spoznaja, koja opet zahteva učešće drugih.
3. Budite pribrani
Efektivno liderstvo dostojno poštovanja podrazmeva prisustvo duha. Izazovi, stres i prepreke su sastavni deo života svake kompanije i lidera; kako se lideri ponašaju tokom dobrih i teških perioda mnogo govori o njihovom karakteru, kompetenciji i kredibilitetu. I dok težnja ka transparentnosti koja gradi kredibilitet podstiče lidere da otkriju svoja prava mišljenja i osećanja vezana za određenu poslovnu situaciju, ona ne dozvoljava liderima da neodgovorno brbljaju ili eksplodiraju. Sledbenici od lidera očekuju pribranost. I oni vas uvek posmatraju. Ne zaboravite, da i određeni nivo predvidivosti u ponašanju stvara poverenje.
4. Neka vas upoznaju
Imajte na umu da ste vi –vi! Radite marljivo na stvaranju značajnih veza sa svojim sledbenicima, demonstrirajući ozbiljnost i iskrenost i deleći sa njima i informacije iz ličnog živora. Da bi ovo sproveli u delo, potreban vam je i određeni nivo zrelosti i samo-svesnosti kao i istančan osećaj za načine na koji će drugi razumeti, analizirati i proslediti primljenu informaciju. A pošto autentičnost, ili lična transparentnost utiče na kvalitet uzajamnog odnosa, lideri moraju stvoriti prilike za sastanke sa svojim sledbenicima, tokom kojih će im omogućiti da ih upoznaju.
5. Držanje obećanja
Kada lideri usklade svoje reči i svoje akcije i urade ono što su rekli da će uraditi, njihova vrednost raste. Držanje obećanja u liderstvu nije uvek crno-belo. Nekada su lideri primorani da ponovo razmotre data obećanja i razočaraju sledbenike. To su vremena kada je transparentnost od posebnog značaja, jer će sledbenici koji razumeju razloge u pozadini neispunjenih obećanja biti spremniji da prihvate posledice.
6. Reagovanje na greške
Način na koji lideri reaguju kada su u pitanju greške je verovatno važniji nego da se sve pravilno uradi od prve. Čak i uz rizike koje sa sobom nosi (percepcija lidera kao slabog, nekompetentnog ili ne-savršenog), priznanje greške demonstrira hrabrost, ogovornost i poniznost. I zaista, greške su prilika da se očigledno pokaže posvećenost poštenju.
7. Saopštavanje loših vesti
Saopštavanje loših vesti je škakljiv posao, zbog toga mu je i značaj veliki! U slučajevima kada osetljive, kontroverzne ili potencijalno bolne vesti nisu dobro prenete, ljudi će se osećati prevarenim, besnim i povređenim. Poverenje je uništeno a odnos pati. Za najveći broj lidera, prenošenje loših vesti je teško. Neki čak beže u tišinu. Oni koji vesti primaju obično će ceniti lošu vest koja je blagovremeno saopštena uz iskrenost, direktnost i brigu.
8. Izbegavajte destruktivne komentare
Pri izražavanju koristite jezik koji ne poznaje neosnovano okrivljavanje i kritiku, mi-i-oni stavove i ogovaranje.
9. Pokažite drugima da vam je stalo
Da bi bili uspešni u uticanju na i motivisanju ljudi, lider mora svojim sledbenicima dati jasan odgovor na pitanje: Da li vam je do nas stalo? A odgovor je „Da“, stalo mi je i to pokazujem razvojem svojih zaposlenih, priznavanjem njihovog rada i stalnim produbljivanjem svog saznanja o njima i pravilnom razumevanju njihovih ličnih i poslovnih potreba. Stvarno liderstvo je izgrađeno na uzajamnom ugovoru koji kaže „Prati me, a ja ću ti pomoći da uspeš!“
Zaključak
Ono što ljudi očekuju od lidera je obično usađeno u osnov interpersonlog odnosa lider-sledbenik, gde su lične veze izgrađene na osnovu poverenja, brige i prihvatanja. Kada je ova baza stabilna, lideri mogu prikazati i ostalo šta imaju da ponude. Kada je baza neizgrađena, veza sa sledbenicima je slaba i male su šanse za prelazak na viši nivo efektivnosti i uspešnosti.
Tokom procesa u kome kompanije uvode strategije sa ciljem postizanja transparentnosti u poslovanju i rukovođenju, pojaviće se nesumnjivo osećaj nelagodnosti. I kompanije i lideri će biti prinuđeni da se pozabave nekim neželjenim oblastima onog trenutka kada zavesa bude podignuta. Pa ipak, u prolaženju kroz ove teške faze izgradnje javljaju se i koristi u vidu povećanja nivoa poverenja, efektnije saradnje i generalno zdravije klime u kompaniji. A kada je ljudima dozvoljeno da vide i nepoželjne i manjkave stvari, neki od njih će izvesno ponuditi pomoć u njihovom popravljanju.
U menjanju načina rukovođenja, u pomoći organizacijama da povećaju svoju transparentnost i podignu kredibilitet, od lidera se očekuje da razvije intuitivni osećaj za optimalni nivo transparentnosti i da ovlada ponašanjem koje inspiriše poverenje. A na poverenje se uzvraća poverenjem. I ti će lideri iskusiti snagu koja proizlazi iz deljenja znanja i informacija i uspehom koji dolazi svaki put kada im je prethodnica reputacija kredibiliteta.