Liderstvo je kao partija šaha
Negde sam pročitala da je pre mnogo godina, poznati evropski šahovski velemajstor igrao egzibicionu partiju šaha protiv američkog amatera i – izgubio. Velemajstor je bio poznat po svojoj šahovskoj strategiji i svojoj sposobnosti da isplanira desetinu i više poteza unapred tokom trajanja partije. Na konferenciji za štampu posle odigranog meče, novinari su upitali amatera koliko je poteza unapred planirao pri pobedi velmajstora. „Samo jedan“, odgovorio je. „Onaj pravi“.
Ključ uspeha
Ovde, u ovom kratkom odgovoru leži ključ uspeha u svetu prepunom promene. Šahovski amater nije govorio o rigidnosti kada je upotrebio reč „pravi“. On je govorio o fleksibilnoj, kreativnoj reakciji; o procenjivanju svake pozicije kako se razvijala na tabli i o povlačenju poteza koje je bio neophodan u datom trenutku. On je imao opšti plan igre, ali se nije opterećivao pokušajima da predvidi sledećih pet ili dvadeset poteza svog protivnika. On je znao da u tome ne može da nadmaši velemajstora. Tako je amater, dakle, imajući svoj osnovni plan u glavi, prilagodio svoje poteze neposrednim mogućnostima svake pozicije kako je nastajala, i sledeći tu strategiju izvojevao je poznatu pobedu.
Opšti plan uspeha
Istu ovu stvar rade i uspešni lideri kao odgovor na stalne promene u modernom poslovnom životu. Oni izgrade opšti plan za budućnost, zakače ga negde u uglu svog uma i potom se usredsrede na ono što se trenutno događa. Oni procenjuju mogućnosti sazdane u svakoj situaciji, odlučuju šta je potrebno učiniti i prave korake koji su najpovoljniji za prosperitet njihove kompanije u okviru parametara šireg obima.
Nekada će odgovarajući korak biti surovi napad. U drugom slučaju, može biti taktičko povlačenje ili neočekivani protivudar. Ali kakav god da mu je karakter ili posledica, potez će uvek biti zasnovan na analizi neposrednih okolnosti, uz svesnost da on do izvesne mere može uticati i na izgled celokupnog plana. Svaka poslovna strategija baš kao i svaka partija šaha je puna nepoznanica. Svaka pozicija ima svoje jedinstvene mogućnosti i svaki protivnik svoje ideje kako da ih iskoristi.
Koje su osobine današnje kompanije, verzirane u promenama?
Fleksibilnost, otvorenost, sposobnost da funkcioniše uporedo sa promenjivim okolnostima, sposobnost da apsorbuje i oceni nove informacije i kreativno ih prilagodi novim situacijama. Velemajstor Fred Reinfeld kaže u svojoj knjizi „Zašto gubite pariju šaha“: „Gubite jer ste tvrdoglavi. Imate predrasude i rigidna verovanja i odbijate da ih se rešite“. Neoprostivo!
Naročito u poslovanju gde se može izgubiti daleko više od igre! Ali kao lider tima ili organizaicje, vi imate jednu ogromnu prednost u odnosu na šahistu koji sam sedi na svojoj strani table: sve vaše šahovske figure mogu da razmišljaju! Figure na šahovskoj tabli su poređane prema snazi. Ali kao što svaki šahista zna, bilo koja figura može doneti veliku pobedu ako se dovede u poziciju da otkrije svoj puni potencijal. Isto vaši i za svakog člana vašeg tima. Ohrabrite ih, pomozite im da razviju svoje lične, posebne snage, pokažite im da ih sve podjednako vrednujete i pitajte ih za mišljenje. Ali pre svega, ČUJTE šta imaju da vam kažu. Bilo ko od njih vam može doneti pobedonosnu strategiju koju tražite.